Visagiste Katinka Jarabik beschrijft een metamorfose
Hoe komt een metamorfose tot stand?
Hij maakt stapsgewijze foto’s van de metamorfose zodat u goed het effect kunt zien van hoe het model er uit ziet voor, en na de make-up sessie.
Een metamorfose komt tot stand door het aanbrengen van make-up waarbij speciale technieken worden toegepast. Deze make-up technieken worden visagie genoemd. Hiervoor worden echter speciale make-up technieken toegepast waarbij je de sterke punten in het gezicht van je klant/model naar voren haalt en de minder mooie punten (en wie heeft die niet?) minder laat opvallen. Dit kan heel goed bijv. door kleurgebruik worden bereikt.
HIGHLIGHTS EN SHAPES
Graag werk ik veel met highlights en shapes. Een visagie slaagt het beste als het gezicht van het model vooraf goed gereinigd is met behulp van reinigingsmelk en tonic (uiteraard aangepast aan de huidsoort). Dit zorgt er ook voor dat de make-up goed pakt en dus goed blijft zitten.
WENKBRAUWEN EPILEREN
Als de reiniging is afgerond kijk ik of de wenkbrauwen geëpileerd moeten worden. Is dit het geval dan doe ik dit voordat ik de make-up ga aanbrengen.
DE MAKE-UP
Hierbij is de eerste stap het camoufleren daar waar nodig. Het is altijd mogelijk om door middel van highlights bepaalde punten in het gezicht te accentueren en je werkt ook met schaduwen (het zgn. shapen) om het gezicht meer diepte en vorm te geven.
Hiervoor werk ik het liefste met een camouflage penseel en daarna werk met mijn vingertoppen alles goed uit.
Ik streef ernaar om om het gezicht zoveel mogelijk in harmonie te brengen met de highlights en de shapes. Met een highlight haal ik bepaalde sterke punten in het gelaat iets naar voren met een shape creëer ik diepte en schaduw en druk ik minder mooie punten iets naar achter.
Het streven bij een metamorfose is te werken naar de vorm die in de visagie wordt gezien als dè ideale gezichtsvorm nl. de ovale vorm. Als een model zelf al een ovale gezichtsvorm heeft, hoef ik betrekkelijk minder te shapen dan bij een model dat bijv. een hoekige gezichtsvorm heeft. In dit geval plaats ik bij de ogen wel vaak highlights met een lichte camouflage omdat ik deze naar voren wil laten komen.
CAMOUFLEREN
Blauwe kringen (zoals vaak gezien wordt onder de ogen) camoufleer ik met een oranje camouflage.
Rode vlekken in het gezicht camoufleer ik met een wat groenige kleur camouflage product ; dit neutraliseert namelijk het rood.
Onder het jukbeen plaats ik vaak een donkerbruine camouflage om zo een heel mooie blusher en/of rouge te creëren maar ook om de gezichtsvorm zo mooi mogelijk uit te laten komen. Door tijdens het camoufleren, een rouge/blusher aan te brengen, krijgt deze een veel natuurlijker effect dan wanneer ik deze enkel en alleen met een poederblush opbreng. De gezichtsvorm, met name de kaaklijn komt daardoor ook veel mooier uit.
Soms breng ik op de kaaklijn een beetje highlight aan afhankelijk van de gezichtsvorm. Dit vermijd ik echter bij een vierkante of peervormige gezichtsvorm omdat ik bij deze gezichtsvormen daar juist het gezicht shape om het minder breed en hoekig te laten lijken. Bij hoekige gezichten ga ik qua make-up techniek vaak iets ronder werken; dit om het gezicht ovaler en minder hoekig te doen lijken.
FOUNDATION
Na het aanbrengen van de highlights ga ik verder met de foundation; deze test ik altijd vooraf in de kaaklijn en hals.
Een foundation kan in teint verschillen bijv. omdat de huidskleur in de winter helemaal anders kan zijn dan in de zomer. Soms komt het wel eens voor dat het kleurverschil wel 2 tot 3 tinten donkerder is in de zomer omdat de huid door de zon meer kleur heeft dan in de winter.
Een van de belangrijkste dingen is van te voren goed te bekijken of de huidskleur van het model koel (d.w.z. rozige ondertoon) dan wel warm (d.w.z. gelige ondertoon) is. De reden dat een foundation in de hals en kaaklijn getest wordt, is omdat je daar het beste kunt zien of de te kiezen kleur goed zal kunnen dekken maar moet vooral ook niet te donker van kleur zijn . Want in dat geval krijg je namelijk strepen en dat geeft uiteraard een zeer onnatuurlijk effect.
PRIMER
De door mij gebruikte foundation (professioneel merk) meng ik met een zgn. primer. Deze maakt de huid glad en zacht en daardoor hecht de foundation zich prima aan de huid en geeft een heel een natuurlijk effect.
Het model model voelt het dan nauwelijks zitten en toch is er slechts weinig foundation nodig om een heel mooi dekkend effect te krijgen! De foundation wordt aangebracht met een foundationpenseel en ik werk dit verder uit met een sponsje.
AFPOEDEREN
Na de foundation ga ik licht afpoederen met losse poeder tussen een wattenschijfje en ik druk de poeder goed in de poriën van mijn model/klant. Met een poederpenseel poeder ik het gezicht af, waarna ik begin de wenkbrauwen te accentueren en daarna ga ik door met het opmaken van de ogen.
FIXEREN WENKBRAUWEN HAARTJES
Vaak gebruik ik een wenkbrauwen gel om de haartjes netjes op de plaats te fixeren. Met een matte kleur oogschaduwpoeder of wenkbrauwpoeder accentueer ik de wenkbrauwen; deze zijn (zoals wij visagisten dat noemen) de kapstok van het gezicht. Ik pas deze aan bij de kleur van de huid en het haar van het model/de klant.
KLEUREN KIEZEN
Ik zorg er iedere keer weer voor een goede harmonie m.b.t. de make-up technieken en de gebruikte make-up zodat die past bij het model/de klant. Uiteraard leg ik tijdens het werken ook uit aan de klant/model waarom ik het op deze manier doe. Om maar een voorbeeld te noemen:Welke techniek ik toepas om de ogen groter te laten lijken.
Wat betreft de harmonie in de make-up let ik ook op het kleurgebruik of deze past bij het type model/klant (en de kleding die zij draagt). Ik kies de kleuren zorgvuldig uit, stem deze af op elkaar, uiteraard hou ik ook zoveel mogelijk rekening met de wensen van de klant/model of ik geef een advies wat betreft het kleurgebruik. Natuurlijk wordt er ook goed gekeken naar de kleding die de klant/model draagt of na de metamorfose zal dragen; daaraan wordt de make-up op aangepast en ik geef er uiteraard nog enige tips over.
OOGMAKE-UP
Met een oogpotlood (in mijn geval zit de te gebruiken substantie in een potje) of een oogpenseel breng ik de kajal aan, waarmee ik de ogen vorm en eventueel corrigeer. Ik werk altijd met een goed geslepen potlood want dan werk je netjes tussen de wimpers in en krijg je een strakke lijn. Ik kijk altijd heel goed naar de vorm en kleur van de ogen en stem daar mijn make-up technieken op af. Verder werk ik met meerdere kleuren om diepte te creëren in de ogen. Ik let goed op de arcadeboog (dit is de huidplooi tussen de wenkbrauw en het oog) daar kun je namelijk goed accenten zetten. Dit wordt gedaan om de vorm van de ogen zo mooi mogelijk uit te laten komen. De ogenschaduw wordt goed vervaagd (d.w.z. in elkaar over laten lopen) zodat er geen lijnen (grenzen tussen bijv. verschillende kleuren) zichtbaar zijn.
EXTRA AANDACHTSPUNTEN RIJPE HUID
Bij een rijpere huid let ik er op dat ik niet teveel glanzende oogschaduw gebruik omdat dit juist de rimpeltjes meer benadrukt.
Bij kleine ogen worden in de meeste gevallen geen donkere kleuren gebruikt aangezien de ogen dan nog kleiner lijken. In dit geval geef ik de voorkeur aan lichte en frisse kleuren die het oog optisch gezien groter laten lijken.
MASCARA
Mascara maakt de oogmake-up af en ik zet meerdere dunne laagjes over elkaar om de wimpers er mooi, dik en vol uit te laten zien.
Hierna ga ik verder met de rouge of blusher; deze zet ik vaak iets onder het jukbeen (echter bij een rijpere huid zet ik de blusher iets hoger voor een optisch liftend effect) om de gezichtsvorm er mooi uit te laten komen. Met een blusher kwast maak ik een achtvorm op het gezicht; deze creëert een natuurlijke blusher of rouge. Vaak plaats ik met een highlight-poeder onder en boven de rouge een klein accent om nog een mooier effect te krijgen.
DE MAKE-UP VOOR DE LIPPEN
Vervolgens wordt de make-up op de lippen aangebracht met een lippenpenseel. Ook nu wordt het geheel vervaagt. Hiermee breng ik de lippen in een zo mooi mogelijke vorm en ook wordt de houdbaarheid van de lipstick hierdoor vergroot. Ik zorg dat de cupidoboog er mooi rond en dus heel vrouwelijk uitziet.
Een smalle bovenlip maak ik meestal iets breder om de lippen iets voller te laten lijken. Ik poeder de lippen goed af zodat de lipstick nog beter blijft zitten. Ik vul de lippen in met de lipstick en gebruik hierna ook nog een gloss.
HYGIëNISCH WERKEN
Tijdens mijn werkzaamheden werk ik met een spatel zodat ik niet met mijn handen of vingers in de potjes hoef te zitten en daardoor dus zo hygiënisch mogelijk werk. Na afloop van een make-over of visagie reinig ik mijn penselen goed met een penselenreiniger.
EEN METAMORFOSE MOET ALTIJD AANGEPAST WORDEN AAN DE WENSEN èN HET TYPE MODEL
VERSCHILLENDE MAKE-UP’S IN ééN FOTOSHOOT BEHOREN TOT DE MOGELIJKHEDEN
Soms doe ik meerdere make-ups in één fotoshoot en dan werk ik van licht naar donker, nooit omgekeerd omdat je een lichter gekleurde make-up altijd zwaarder kunt maken door met meer en met donkerdere kleuren aan te zetten en ook door nog meer kleur te gebruiken.Van licht naar donker kan ik een make-up dus goed aanpassen; de kleuren mengen zich dan ook beter.
DE FOTOGRAAF ZET DE LAATSTE PUNTJES OP DE I
Last but not least worden de gemaakte foto’s door Martin Muñoz, tijdens het zgn. photoshoppen nog, daar waar nodig, bijwerkt. Maar hij zal dat alleen doen daar waar strikt noodzakelijk om ook de foto’s er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien?