In het kader van de week van het van het Ambacht, een initiatief van het servicepunt Ambachten (HBA,CWI, SVGB en SVO*) die gehouden wordt van 11-19 april 2008 bracht de bekende Nederlandse style icoon, Maik de Boer, een bezoek aan de IMKO opleidingen uiterlijke verzorging in Eindhoven op donderdag 16 april.
Het doel van zijn komst is leerlingen uiterlijke verzorging uit de vakrichtingen: kappen, schoonheidsspecialist en visagie een workshop Styling te geven.
Beautydiscover webmaster Marga Dobma was hiervoor ook uitgenodigd en maakte voor u het volgende verslag:
Doel van het bezoek van Maik de Boer
Het is de bedoeling dat de leerlingen van IMKO (in de laatste maanden voor het afronden van hun opleiding)onder leiding van Maik de Boer op modellen laten zien dat zij hun model kunnen re-stylen en daarvoor kunnen ze kiezen uit de drie modetrends voorjaar/zomer 2008 t.w.:
Deauville revisited.
Deze style trend gebaseerd op het klassieke nautische thema moet uitdrukking geven aan het ultieme luxe zomergevoel met mooie luchtige stoffen en heldere koele kleuren.
African adventure.
Deze style trend is als een Afrikaans avontuur dat begint in de woestijnen en eindigt in het warme Zuiden. Met stoffen in heftige prints die laag over laag gedragen worden en overweldigend bont van kleur mogen zijn.
De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de sport met veel primaire kleuren, een nauwsluitend silhouet en hightech stoffen.
Hoe luidt de opdracht aan de leerlingen ?
Van de leerlingen word verwacht dat het door hen meegebrachte model gerestyled wordt in een van bovenstaande trends. De leerlingen moeten zorgen dat de kleding en het kapsel, make-up en accessoires bij elkaar passen in dezelfde stijl.
Maik adviseert, kijkt, beoordeelt, de uit te kiezen kleding die de deelnemers hebben meegebracht. Tot de opdracht behoorde dat het “oude” kleding moet zijn en voor deze gelegenheid niets nieuws gekocht mag worden. Dus hebben ze allemaal goed gekeken in de kleerkasten van zichzelf en de vrouwelijke familieleden na om zo uit te zoeken wat misschien wel geschikt zou zijn voor deze opdracht.
Interview van Maik met Marga Dobma
In het interview dat ondergetekende met Maik heeft vertelt dat hij het uitstekend naar zijn zin heeft. Iedereen mens heeft mooie punten in zijn/haar uiterlijk en toch zijn vooral veel vrouwen onzeker hierover vaak heel onzeker. Hij vindt het fantastisch dat in Nederland langzaam iets gaat veranderen omdat vrouwen meer aandacht en geld voor zichzelf, ofwel voor hun uiterlijk bereid zijn uit te geven.
Deze middag wil hij de toekomstige beoefenaars van vakken in uiterlijke verzorging leren dat het helemaal niet perse kostbaar hoeft te zijn om van iemand iets moois te maken. En wil hij zo laten zien wat er te bereiken valt met creativiteit. Hij benadrukt nogmaals het vreselijk naar zijn zin te hebben omdat de meiden allemaal zo leuk en spontaan zijn.
De noeste arbeid
Hij loopt rond in het mooie, voor dit doel uitstekend geschikte lokaal, en geeft zo hier en daar het advies vooral goed te kijken naar wat ze zelf willen met hun model. Hij benadrukt vooral dat de dames zicht niet van de wijs moeten laten brengen door anderen. Hiermee een poging wagend de onzekerheden weg te werken bij de meisjes want dat vindt hij heel belangrijk!
Na een goede twee uren flink doorwerken krijgen ze nog een kwartier om de laatste puntjes op de i te zetten
Het resultaat en de beoordeling
Daarna moeten alle modellen een voor een naar voren komen en worden er door verschillende aanwezigen, o.a. Noud Dirks (algemeen directeur van IMKO Nederland) de nodige foto’s geknipt van de individuele resultaten van de styling. Daarna wordt het fotograferen nog eens dunnetjes overgedaan maar nu de modellen met de noeste werkers.
Hierna houdt Maik een korte toespraak waarin hij zegt dat het hem is opgevallen dat de meiden zo leuk kunnen samenwerken. Hier wat lenen daar wat ruilen enz. Hij wijst vooral op het belang van professionaliteit in zowel visagie als het kappen. Deze uitstekende combinatie ziet hij bij andere professionele mensen weinig gecombineerd, ook niet in de TV wereld. Hij beloofd zijn jeugdig publiek dan ook een goede toekomst met deze combinatie van vakken in hun zak. Ook wijst hij erop hoe belangrijk het ook is er vooral zelf goed en verzorgd uit te zien. Want zo zegt hij: “Dan ben je de levende reclame voor jezelf.” Een visagist moet zichzelf niet “cloonen” op haar model maar goed naar het model zelf kijken en daar je “behandelplan”voor maken. Hij raadt hen in dit verband aan altijd goed rond te kijken, bijv. naar trends op internet, in bladen enz. Goed te oefenen met kapsels en visagie/make-up op vriendinnen en familie. Zijn belangrijkste advies is het verzamelen van styling beelden met doel je eigen stijl te ontwikkelen.
De modellen show
Hierna haalt Maik de modellen een voor een naar voren en geeft stuk voor stuk commentaar op de gekozen stijl en de daarbij behorende make-up, het gekozen kapsel en accessoires. Hij kijkt er vooral naar dat de gekozen stijl ook echt goed is doorgevoerd in alle onderdelen van de opdracht.
Tenslotte haalt hij, van ieder van de drie modetrends, het model naar voren met het beste resultaat.
Het afscheid van Maik
Na veel geklap en complimentjes wordt hij gebeld door SBS6 met de mobiele boodschap dat ze op hem wachten voor een TV opname en hij moet er snel vandoor.
Na handtekeningen en foto’s van hem met vrijwel alle aanwezigen, nemen wij hartelijk afscheid van deze bekende Nederlander, niet alleen een hele professionele maar vooral ook aardige hartelijke man !
* HBA = Hoofd Bedrijfschap Ambachten
CWI = Centrum voor Werk en Inkomen
SVGB= Kennis- en opleidingencentrum voor uniek vakmanschap
SVO = Opleidingspartner voor bedrijven in de foodsector