16 tips voor een leuke balansdag
21 mei 2014 

16 tips voor een leuke balansdag

Iedereen herkent het wel. Van die dagen dat je veel te veel (ongezonde) dingen eet en je de volgende dag een opgeblazen en vol gevoel hebt. Ook al ben je misschien niet dikker en valt het niemand op, je voelt je wel dikker en dat straal je uit! Een goede manier om zo snel mogelijk van dit gevoel af te komen is een balansdag. Dit heeft vaak een negatieve lading maar wat wist je dat een balansdag ook enorm leuk kan zijn?

Waarom een balansdag?

Even wat minder eten en wat meer bewegen zodat je de volgende dag van dat volle en opgeblazen gevoel af bent. Voorkomen dat je weer moet gaan diëten. Ik denk dat dit wel de belangrijkste redenen zijn waarom mensen een balansdag houden. Gelukkig hoeven we echter op zo’n dag niet op een houtje te bijten. Sterker nog voorkom dat je dat gaat doen en kies voor gezond.

De basis voor een geslaagde balansdag

Hieronder de basis principes om een balansdag te laten slagen en tegelijkertijd gezond te houden.

Regelmatig eten

Eet gewoon drie volledige maaltijden. Sla niet over want het risico is aanwezig dat je dan gaat snacken of tijdens de lunch of avondeten de schade gaat inhalen.

Zorg voor voldoende variatie

Probeer ook op de balansdag een diversiteit aan producten te eten. Dit wil zeggen veel groente en fruit, met mate aardappelen/brood/rijs/pasta, voldoende water, olie en vetten, zuivel/vlees/vis of vervangers hiervan.

Kies voor slimme tussendoortjes

Eigenlijk is alles wat je eet tussen de maaltijden door een extraatje. Als je honger krijgt of slap begint te worden dan is het verstandig om gewoon wat te eten. Kies in zo’n geval voor een stukje fruit. Dit is gezond en geeft vaak een verzadigd gevoel waardoor de honger snel verdwijnt.

Balansdag: 16 tips om het leuk te houden

Hieronder per maaltijd enkele tips waarmee je eenvoudig kunt besparen op je calorieën.

Ontbijt

1. Kies in deze tijd eens voor 2 beschuitjes met aardbeien. Of kies voor een bruine (geroosterde) boterham met frisse jam of appelstroop. Jam op een geroosterde boterham is persoonlijk mijn favoriet.

2. Heb je haast dan kan het handig zijn om een drinkontbijt te nemen. Je kunt dit kopen of zelf maken. Bijvoorbeeld magere yoghurt mengen met perzik en flink wat sinaasappelsap.
3. Je kunt ook magere yoghurt eten met stukjes fruit erin. Fruit kun je zelf snijden of gesneden kopen in de supermarkt.
4. Een gekookt eitje is ook lekker als ontbijt. Het is lekker en bevat veel eiwitten wat je een verzadigend gevoel geeft.

Lunch

5. De liefhebbers van eieren kunnen kiezen voor een bruine boterham met een gekookt ei.
6. Heb je het koud en zin aan iets warms. Kies dan voor heldere soep. Hier wordt je lekker warm van en bevat weinig calorieën.
7. Een vers schaaltje fruit geeft je direct energie, verzadigd en is super gezond.
8. Kies je broodbeleg met zorg en ga voor kipfilet, rosbief, ham of rookvlees.
9. Kies voor mager vlees- en vissoorten. Denk hierbij aan varkensfilter, kipfilet, mager gehakt, gerookte zalm, verse tonijn.
10. Kies een mager toetje zoals magere yoghurt, fruit of neem koffie of thee als dessert.
11. Kies voor een magere saus of kies voor frissen sappige groeten waardoor de saus niet noodzakelijk is.
12. Maaltijdsoep in combinatie met brood.

Avondeten

13. Kies voor mager vlees- en vissoorten. Denk hierbij aan varkensfilter, kipfilet, mager gehakt, gerookte zalm, verse tonijn.
14. Kies een mager toetje zoals magere yoghurt, fruit of neem koffie of thee als dessert.
15. Kies voor een magere saus of kies voor frisse sappige groeten waardoor de saus niet noodzakelijk is.
16. Maaltijdsoep in combinatie met brood.

Uiteraard is het ook van belang om goed op je tussendoortjes te letten. Die heb ik hier niet behandeld maar onder het kopje snel afvallen tips op goedkoopsnelafvallen.nl lees je precies waar je op moet letten als je een tussendoortje neemt.

Hoe houd jij je balansdag leuk?

Over de schrijver
Reactie plaatsen